Kontrola opróżniania zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków
Wymagane dokumenty
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2, 3a i 3b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 399, dalej: „ustawa”) na właścicielu nieruchomości spoczywa obowiązek utrzymania czystości i porządku poprzez gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiorniku bezodpływowym (szambie) lub w przydomowej oczyszczalni ścieków, spełniających wymagania określone w przepisach odrębnych.
Informujemy, że zgodnie z art. 6 ust. 5a i 5aa powyższej ustawy, Burmistrz Piątku zobowiązany jest do przeprowadzania co najmniej raz na dwa lata kontroli:
- posiadania przez właścicieli nieruchomości umów z przedsiębiorstwem posiadającym zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni i transport ścieków,
- dowody uiszczania opłat za te usługi,
- w przypadku przydomowej oczyszczalni ścieków zgłoszenia do Wydziału Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego w Łęczycy oraz zgłoszenia wodnoprawnego do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Na podstawie art. 9u ust. 1 oraz art. 6 ust. 5a ustawy, pracownicy Urzędu Miejskiego w Piątku oraz dzielnicowi Posterunku Policji w Piątku prowadzą kontrole częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz osadników z przydomowych oczyszczalni ścieków, a także zawarcia umów na wywóz nieczystości ciekłych z przedsiębiorcami posiadającymi zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Piątek (wykaz przedsiębiorstw znajduje się pod adresem: https://www.gminapiatek.pl/uslugi-w-zakresie-odbioru-nieczystosci-plynnych/ oraz uiszczania opłat za te usługi.
Miejsce złożenia dokumentów
Kontrole są przeprowadzane począwszy od października 2024 r. w Urzędzie Miejskim w Piątku pok. Nr 17, po wcześniejszym wezwaniu do osobistego stawiennictwa w celu przeprowadzenia kontroli.
Prosimy Państwa o współpracę i udostępnienie do wglądu niezbędnych dokumentów będących przedmiotem kontroli, tj. w szczególności:
- pisemnej umowy zawartej z przedsiębiorstwem asenizacyjnym w zakresie opróżniania zbiornika bezodpływowego lub osadnika przydomowej oczyszczalni ścieków,
- dowodu potwierdzającego opłatę za usługę wywozu (posiadane rachunki muszą potwierdzać regularność wywozu szamba/osadnika przydomowej oczyszczalni ścieków),
- w przypadku przydomowej oczyszczalni ścieków zgłoszenia do Wydziału Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego w Łęczycy.
Ponadto informujemy, że osoby które nie mają jeszcze podpisanych umów na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników z przydomowych oczyszczalni ścieków powinny to uczynić niezwłocznie. Kontrola polega na sprawdzeniu zawartej umowy z przedsiębiorcą oraz okazaniu dowodów potwierdzających uiszczanie opłat za tę usługę (rachunki, faktury vat). Należy pamiętać, że posiadane rachunki muszą potwierdzać regularność opróżniania zbiorników bezodpływowych.
W przypadku posiadania przydomowych oczyszczalni ścieków, należy pamiętać o obowiązku pozbywania się osadów ściekowych (zgodnie z instrukcją eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków), co musi zostać również odpowiednio udokumentowane, tj. poprzez podpisanie umowy na wywóz osadów ściekowych oraz posiadanie dowodów uiszczania opłaty za w/w usługę.
Termin i sposób załatwienia
- do 30 listopada 2024 r. – kontrola w siedzibie Urzędu Miejskiego w Piątku pok. Nr 17 ul. Rynek 16, 99-120 Piątek .
- od 1 grudnia 2024 r. – kontrole terenowe z udziałem pracowników Urzędu Miejskiego w Piątku oraz dzielnicowych z Posterunku Policji w Piątku.
Podstawa prawna
Art. 9u ust. 1, Art. 5 ust. 1 pkt 2, 3a i 3b oraz art. 6 ust. 5a i 5aa ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 399)
Inne informacje
Art. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 399), przewiduje kary grzywny m.in. dla osób utrudniających przeprowadzanie kontroli oraz osób nieprzestrzegających obowiązków określonych w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Piątek.
W związku z powyższym brak zawarcia umowy, a także brak okazania rachunków za usługi wywozu nieczystości ciekłych, są podstawą do nałożenia mandatu karnego.
Obowiązek informacyjny
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Piątek, ul. Rynek 16, 99-120 Piątek.
- Wyznaczono inspektora ochrony danych, z którym można się kontaktować poprzez e-mail: iodo@ugpiatek.pl lub pisemnie na adres: Gmina Piątek, ul. Rynek 16, 99-120 Piątek.
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są w celu wypełnienia obowiązku prawnego dot. obowiązku kontroli wynikającego z art. 6 ust. 5a i 5aa, w związku z art. 5 ust. 1 pkt 2, 3a i 3b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2519 ze zm.) i prowadzenia postępowań w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 775).
- Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
- Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:
- dostępu do swoich danych osobowych,
- żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe,
- żądania usunięcia danych, gdy dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane lub dane przetwarzane są niezgodnie z prawem,
- żądania ograniczenia przetwarzania, gdy osoby te kwestionują prawidłowość danych lub przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych, lub Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
- Podanie danych osobowych jest obowiązkowe w zakresie, w jakim przesłankę przetwarzania danych osobowych stanowi przepis prawa. W pozostałych przypadkach podanie danych osobowych ma charakter dobrowolny.
- Odbiorcami danych są strony, uczestnicy postępowania, jak również inne podmioty upoważnione do odbioru danych osobowych na podstawie przepisów prawa lub zawartych z Administratorem umów, w tym podmioty zajmujące się obsługą informatyczną Administratora.
- Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy rozporządzenia lub krajowe przepisy o ochronie danych osobowych.
- Dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób opierający się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu.