Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Pismo Zarządu Dróg Powiatowych w Łęczycy

W listopadzie 2020 roku i w lutym 2022 roku Zarząd Dróg Powiatowych w Łęczycy informował Włodarzy gmin o problemie zanieczyszczania dróg powiatowych, rowów przydrożnych i przepustów zwłaszcza w okresie wiosennym i jesiennym. Zgłaszaliśmy problem zanieczyszczania dróg błotem i obornikiem wywożonym na kołach ciągników i maszyn rolniczych.

Pomijając fakt, że błoto i obornik na drodze nie wyglądają estetycznie, to przede wszystkim stwarzają śmiertelne niebezpieczeństwo dla kierowców, którzy wjeżdżając na zanieczyszczoną drogę mogą wpaść w poślizg. Zawracanie ciągnikami z maszynami rolniczymi podczas prac polowych powinno się odbywać tylko i wyłącznie na uprawianych gruntach. W przypadku braku takiej możliwości, po skończonych pracach polowych zabrudzoną jezdnię należy bezwzględnie uprzątnąć.

Pragniemy jeszcze raz podkreślić, że rowy przydrożne i przepusty pod drogą służą tylko i wyłącznie do zbierania wody z nawierzchni drogi. Bardzo często jednak są zanieczyszczane wodą, która zawiera spore ilości trawy, obornika, liści, korzeni i ziemi co powoduje zapychanie rowów i przepustów, a w konsekwencji powoduje ich niedrożność. Do rowów przydrożnych odprowadzana jest także woda opadowa z dachów budynków oraz bezpośrednio z posesji jak również instalacji służących do mycia lub płukania płodów rolnych, a także z przydomowych oczyszczalni ścieków. Rowy stały się również wysypiskiem kamieni zebranych z pól, miejscem pozbywania się zbędnych opon samochodowych, niepotrzebnych folii ogrodniczych, geowłókniny, mebli, sprzętu AGD, butelek po alkoholu, aluminiowych puszek oraz resztek roślinnych po zbiorach warzyw. To karygodna praktyka. Takie zachowanie jest niedopuszczalne.

Zwracamy się z prośbą do mieszkańców oraz właścicieli nieruchomości sąsiadujących z drogami powiatowymi o niezaorywanie istniejących rowów przydrożnych oraz o jak najszybsze uprzątnięcie kamieni zalegających na poboczach i w rowach, gdyż powodują one zaburzanie właściwego przepływu wód opadowych w korycie rowu, jak również stwarza to poważne zagrożenie podczas wykonywania prac utrzymaniowych polegających na wykaszaniu poboczy i rowów. Mniejsze kamienie w kontakcie z kosiarką zostają wyrzucane z dużą siłą w kierunku przejeżdżających drogą pojazdów. W przypadku większych kamieni w zetknięciu z metalowymi elementami koszącymi, dochodzi do ich uszkodzenia,, wyłączając tym samym sprzęt z dalszej eksploatacji i zmuszając nas do ponoszenia ciągłych, niemałych kosztów napraw oraz dodatkowych kosztów eksploatacyjnych (np. zakup nowych młotków do kosiarek). A czym mniej sprzętu na drogach powiatowych, tym większe opóźnienia w pracach utrzymaniowych.

Narastająca liczba zgłoszeń użytkowników dróg o zaśmiecaniu poboczy i rowów świadczy o braku przyzwolenia na takie zachowania. Każę to przypuszczać że jest coraz większa świadomość oraz troska mieszkańców o nasze wspólne bezpieczeństwo oraz wspólne dobro, jakim są drogi, po których się poruszamy.
Zgodnie z kodeksem wykroczeń kto zanieczyszcza lub zaśmieca miejsca dostępne publicznie, a w szczególności drogę, ulicę, plac, ogród, trawnik lub zieleniec, podlega karze grzywny albo karze nagany. Należy również pamiętać o kwestiach związanych z ewentualną odpowiedzialnością karną i cywilno – prawną za spowodowanie wypadku lub kolizji drogowej na skutek udowodnionego wpływu zanieczyszczenia drogi, np. z powodu poślizgu na warstwie błota czy obornika naniesionego na drogę z pól lub gospodarstw na kołach ciągników i maszyn rolniczych.

Ponadto, pragniemy bardzo serdecznie podziękować wszystkim osobom, które dbają dobrowolnie, nie oczekując niczego w zamian, o miejsca należące do dróg powiatowych zlokalizowane bezpośrednio przy prywatnych działkach. Pomoc ta polega najczęściej na koszeniu traw porastających rowy i odkrzaczaniu poboczy. Dziękujemy też wszystkim, którzy wypełniają swój ustawowy obowiązek odnośnie utrzymania drożności przepustów pod wjazdami na posesje.
Pomoc takich życzliwych osób jest dla nas bardzo pomocna (…).

DYREKTOR
mgr inż. Karol Niewiadomski

Back to top
Skip to content